Friday 6 March 2015

Good Morning America - PART 2


Kemudahan mengunci basikal terdapat di sepanjang jalan raya. 
Sistem pengangkutan awam di L.A. menyediakan rel mengangkut
basikal di hadapan bas

SAMBUNGAN daripada kisah ke Amerika Syarikat pada 2012 kali ini saya akan menceritakan tentang suasana berbasikal di sana. Bila dilihat kembali sebenarnya faktor cuaca antara sebab utama basikal boleh menjadi gaya hidup. Terus terang saya katakan jika di Malaysia kegiatan berbasikal lebih sesuai sebagai aktiviti rekreasi hujung minggu daripada sebagai aktiviti harian terutama jika ke tempat kerja. Berkesempatan menginap di Los Angeles selama tiga hari dapat saya lihat berbasikal salah satu cara hidup masyarakat di sana terutama sekali sebagai pengangkutan harian.

Faktor cuaca yang dingin selain sistem kemudahan pengangkutan awam yang baik menjadikan basikal boleh digunakan ke tahap maksima di Amerika Syarikat. Saya bersiar-siar pada malam hari di kawasan downtown Los Angeles dilihat ramai sekali yang berbasikal terutama golongan pekerja bawahan. Di sini ramai juga yang datang dari Amerika Latin melihat akan raut wajah mereka. Seperti Malaysia ramai pendatang dari Indonesia, Bangladesh, Nepal dll begitu juga di Amerika. Masyarakat Amerika Latin paling ramai yang berhijrah atau menyeludup masuk kerana ingin mencari kehidupan yang lebih baik di negara itu.

Penghantar makanan dan pizza juga menggunakan basikal menghantar pesanan ke kediaman di sana yang rata-rata dari jenis bertingkat seperti apartmen. Kemudahan meletak dan mengunci basikal juga banyak terdapat di kawasan sekitar. Lorong berbasikal juga terdapat di jalanraya di sana. Di Malaysia ramai yang mahukan lorong basikal tapi pada pandangan saya penggunaannya hanya minima. Sudah pasti ada kos yang terlibat dalam membina laluan ini yang kemudian mungkin hanya akan digunakan pada sebelah malam atau hujung minggu pagi sahaja. Lain jika di USA atau Eropah, penggunaan hariannya amat tinggi. Lagipun sikap pemandu di Amerika Syarikat menghormati pejalan kaki dan pengayuh basikal menjadikan keselamatan lebih terjamin. Kalau di Malaysia, jika nak melintas kena hati-hati tengok kenderaan yang datang, tapi di sana setiap kali ingin melintas jalan, pemandu kenderaan akan memberhentikan kereta walaupun yang memandu tue ala-ala nigre gangster dengan rantai basikal di leher serta bertatu :-D.

+ Moral of the story: Walaupun kita sediakan kemudahan bertaraf dunia, tapi sikap serta mentaliti masyarakat kita macam dunia ketiga tak mahunya yop! Apa yang paling penting ialah sikap menghormati pengguna jalan raya yang lain....

Lihat suasana berbasikal di sekitar Los Angeles untuk tatapan anda semua.


Kebanyakkan kedai makanan di sana menggunakan basikal untuk penghantaran

Sistem pengangkutan awam yang baik memudahkan penggunaan basikal
sebagai gaya hidup

Basikal kihdimat pesanan makanan milik restoran di sana 
Domino Pizza juga menghanytar pizza yang dipesan
menggunakan basikal jenama Trek

Laluan basikal banyak terdapat di Sana
Suasana kehidupan masyarakat downtown
Los Angeles.
Basikal sebagai opsyen untuk pengangkutan harian,

2 comments:

  1. If you're trying hard to lose kilograms then you certainly need to start using this totally brand new personalized keto diet.

    To create this service, licensed nutritionists, personal trainers, and cooks have united to produce keto meal plans that are effective, decent, money-efficient, and delightful.

    Since their launch in January 2019, thousands of individuals have already completely transformed their figure and well-being with the benefits a good keto diet can provide.

    Speaking of benefits; in this link, you'll discover eight scientifically-certified ones offered by the keto diet.

    ReplyDelete
  2. Your Affiliate Money Printing Machine is ready -

    And making money online using it is as simple as 1..2..3!

    This is how it all works...

    STEP 1. Tell the system what affiliate products the system will advertise
    STEP 2. Add PUSH BUTTON traffic (it takes JUST 2 minutes)
    STEP 3. See how the system grow your list and up-sell your affiliate products for you!

    Do you want to start making profits??

    Click here to start running the system

    ReplyDelete