Thursday 26 February 2015

Good Morning America! - PART 1

Pertama kali menjejak bumi Amerika Syarikat pada 2012.

ALHAMDULILLAH sepanjang bersama majalah basikal dahulu, saya berkesempatan berkunjung ke Amerika Syarikat sebanyak 2 kali iaitu pada 2012 (Utah) dan 2013 (Colorado). Saya akan kongsikan pengalaman di sana terutama yang berkaitan basikal.

Jenama basikal Specialized setiap tahun akan melancarkan model terbaharu. Jadi mereka akan menjemput media dari seluruh dunia untuk datang ke sana dan menguji semua basikal-basikal yang baru. Malaysia melalui Specialized Malaysia (Gin Huat) telah membawa 3 wakil media yang sering bekerja rapat dengannya terutama di mana ia beriklan.

Namun ke USA bukan senang bro terutama sekali yang membabitkan hal passport dan visa. Untuk Visa ke sana sahaja bernilai RM500. Perlu ditemuduga dahulu dan jika berjaya baru dapat. Jika gagal, perlu bayar dan temuduga lagi. Begitulah kaedahnya. Temuduga pula perlu bawa surat jemputan ke sana dari Specialized, dokumen-dokumen diri, Surat nikah, salinan penyata akaun dan macam-macam lagi yang boleh melihatkan diri kita yang stabil di negara ini.  Kira bukan macam nak stay kat USA lama-lama lah lepas tue atau cari kerja di sana. Saya tunjukkan carta proses nak apply visa di bawah:

Isi Borang Online apply visa ke USA
|
Buat pembayaran hanya di bank Standard Chartered
|
Letak nombor bayaran ketika aplikasi online
|
Pilih tarikh temuduga juga secara online
|
Setelah dapat tarikh temuduga, pastikan pergi awal kerana ramai yang akan apply pada hari yang sama dan beratur panjang di luar Kedutaan Amerika Syarikat di Jalan Tun Razak, KL.
|
Setelah masuk anda akan diberi nombor giliran
|
Tunggu sehingga nombor dipanggil dan anda akan ditemuduga di kaunter jadi jawab dengan yakin.

PENTING!
+ Jangan lupa bawa semua dokumen penting diri.
+ Gambar VISA (bground putih) bawa siap-siap
+VISA USA akan diberi berbeza jangka masa mengikut individu. Ada yang hanya 3 bulan dan maksima ialah 10 tahun. Saya tempoh hari hanya dapat 5 tahun sahaja.

+ Ada permohonan yang boleh lulus dalam tempoh kurang sebulan. Ada yang sehingga 6 bulan dan begitulah kisahnya tentang visa ke Amerika ini. Semuanya subjektif. Bukan mudah tapi jika anda sudah memilikinya akan melancarkan urusan untuk mendapat kelulusan bagi permohonan negara-negara yang lain kelak. 

Maka pada Julai 2012 saya pun terbang buat pertama kali ke Amerika Syarikat dengan penerbangan MAS dari KLIA menuju ke Narita - LA. Sekitar gambar saya di Lapangan Terbang Tom Bradley, Los Angeles (LAX)

+ Kenangan yang tak boleh dilupakan ialah dipanggil oleh pegawai imigresen ketika mahu cop masuk ketibaan sebab ambil gambar di kawasan itu. Mujur tak ada apa-apa yang serius. Imigresen sana ada pistol woooo. :-D

Muka keletihan setelah mengharungi penerbangan lebih 18 jam. Suasana
 di ruang ketibaan Terminal Antarabangsa Tom Bradley, Lapangan Terbang LA.

Bangunan berbentuk kapal angkasa berdekatan lapangan
terbang ini merupakan sebuah restoran.
LAX - Singkatan destinasi penerbangan untuk Los Angeles.

1 comment:

  1. Did you realize there's a 12 word phrase you can tell your man... that will induce deep emotions of love and impulsive attractiveness to you deep within his chest?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, admire and guard you with all his heart...

    12 Words That Fuel A Man's Desire Response

    This impulse is so hardwired into a man's mind that it will drive him to work better than before to love and admire you.

    Matter of fact, triggering this dominant impulse is so mandatory to getting the best ever relationship with your man that the second you send your man one of these "Secret Signals"...

    ...You'll soon notice him expose his mind and soul for you in a way he's never experienced before and he'll perceive you as the one and only woman in the world who has ever truly understood him.

    ReplyDelete