Monday 16 February 2015

Antara Keluarga & Basikal



Agar Famili happy, anda pun happy

Bila berbasikal sudah pasti akan ada masa perlu dibahagi antara keluarga dan aktiviti berkayuh. Namun walau bagaimanapun famili mesti mejadi keutamaan anda. Bahagikan masa dengan bijak.

Pilih hari yang sesuai untuk berkayuh. Selalunya pada sebelah pagi setiap Sabtu antara masa yang paling ideal. Ini adalah kerana Sabtu kita sering penuh dengan aktiviti. Jemputan perkahwinan, nak balik kampung dsbnya. Manakala hari Ahad hari untuk bersama keluarga sepenuhnya. Terutama jika ada anak-anak yang masih kecil atau bersekolah perlu dijenguk-jenguk juga homeworknya.

Sekiranya bercuti di kawasan yang sesuai untuk berkayuh anda boleh bawa sekali basikal. Ambil peluang berkayuh pada sebelah pagi dan selebihnya untuk keluarga. Atau mengapa tidak hanya sewa /gunakan basikal di resort dan berkayuh bersama anak-anak dan isteri. Itu lebih baik...asalkan anda dapat berkayuh bersama. Memudahkan urusan anda tanpa perlu bawa basikal sendiri.

Perlu dilihat apa sebenarnya tujuan asal anda berkayuh? Dari tujuan di bawah kita boleh lihat masa yang anda akan gunakan sama ada:

1. Mahu kekal sihat dan cergas
2. Mahu ke peringkat pertandingan/kejohanan

Mahu kekal cergas
- Sasarkan aktiviti berbasikal anda seminggu sekali sudah memadai. Namun jika mahu kekal cergas pilihlah 3 kali seminggu sekiranya ada masa terluang. Jika tidak sekali sudah memadai untuk cergas.
- Basikal tahap sederhana sudah sesuai.
- Jarak kayuhan sederhana di sekeliling taman/ kawasan perumahan (10-15km/30minit). Faktor keselamatan perlu diambil kira.

Kekal cergas bersama keluarga. Foto: http://www.forestry.gov.uk/


Mahu ke peringkat pertandingan / kejohanan
- Jadual dan masa kayuhan perlu anda tetapkan dan lakukan dengan konsisten. Sertai individu atau kelab yang sering ke kejohanan atau jamboree untuk mendapatkan rentak kayuhan dan latihan.
- Pemakanan perlu dijaga lebih teliti.
- Penambahbaikan pada komponen basikal perlu dilakukan dari masa ke masa.
- Sesuai untuk mereka yang masih berusia 35 tahun ke bawah dan bekerja sendiri kerana boleh membahagikan masa dengan mudah.
- Jika usia 35 tahun dan ke atas perlu dapatkan nasihat doktor untuk mengetahui tahap kecergasan anda. Ini adalah kerana anda yang kes pengayuh basikal menyertai acara kayuhan dan jamboree meninggal dunia sebelum ini.
- Jarak kayuhan minima sekitar 50km dalam satu sesi

Perlumbaan MTB peringkat antarabangsa

+Jika anda mahu lebih serius pasti banyak masa akan digunakan. Namun keluarga perlu diutamakan melainkan anda memang hanya menyara kehidupan sebagai seorang atlit. Kerjaya juga perlu diseimbangkan di antara minat berbasikal ini kerana anda sendiri yang boleh menilai mana lebih baik untuk keseluruhannya.


1 comment: