Wednesday 18 February 2015

Melawat Kilang Basikal



Pelakon Esma Daniel juga masa ini dibawa melawat oleh tauke XDS Malaysia.

SEKITAR 2013 saya berkesempatan melawat kilang pembuatan basikal di negara China. Berkunjung ke daerah Guangdong, Shenzen di mana kilang basikal XDS ditempatkan ia memberi satu pengalaman baru. Walaupun jenama XDS di Malaysia bukan pilihan utama untuk anda, namun mereka sebenarnya adalah antara pengeluar basikal yang terbesar di negara China dan dunia. Kompleks kilang dengan bahagian pengeluaran, ibu pejabat serta asrama staf disediakan di sini. Paling menarik ialah trek lumba basikal bukit (MTB) dibina di bahagian belakang kilang siap sekali dengan grandstand! kayuh lah sampai lebam.

Sebenarnya kebanyakan jenama basikal di dunia dihasilkan di kilang XDS. Termasuklah kebanyakan yang dijual di Malaysia. Jika anda ada modal yang mencukupi boleh datang ke sini dan tempah dalam kuantiti satu kontena atau lebih untuk jenama basikal anda sendiri seperti yang pengedar-pengedar utama basikal di Malaysia praktikkan. Di XDS semua pun boleh asal ada ongkosnya!

Mereka memulakan dengan sebatang besi keluli sebelum ia dipotong-potong untuk dijadikan kerangka basikal. Dari proses mengecat sehingga pemasangan komponen dilakukan di sini. Selain itu di sebuah lokasi lain, ditempatkan pula kilang penghasilan kerangka karbon. Jenama-jenama ternama di dunia turut dihasilkan di sini. XDS memiliki teknologi penghasilan karbon dari benang sehingga menjadi material seumpama kertas sebelum penghasilan kerangka basikal sama ada untuk road bike atau mtb dilakukan.

Bila ditanya best tak melawat kilang basikal? Untuk pengalaman baru, ya ia menarik untuk mengetahui bagaimana penghasilan basikal dari 'zero' menjadi sebuah yang boleh ditunggang. Lain-lain sama macam di kedai basikal tengok tauke pasang brek, tayar dan komponen lain. :-) Cuma bezanya di China dan di Shah Alam itu sahaja. :-)

INFO:
Diasaskan: 1995
Keluasan kilang: 450 ekar
Jenama XDS dieksport ke lebih 50 negara seluruh dunia.
Trek MTB mendapat pengiktirafan UCI dengan perlumbaan tempatan dan antarabangsa dianjurkan di sini.

Di bawah ini saya kongsikan gambar-gambar kenangan ketika berkunjung ke sana:

Ibu Pejabat XDS di Shenzen, China.

Basikal milik pekerja.

Asrama penginapan pekerja kilang XDS.

Antara kerangka dan basikal MTB yang dihasilkan di kilang ini.

Trek basikal MTB dengan grandstand.
Setiap hujung minggu trek ini akan dipenuhi peminat basikal. 

Mendapat pengiktirafan UCI.
Pelbagai jenis kerangka karbon boleh dipilih untuk dihasilkan.

1 comment: