Friday 6 February 2015

MAHU BELI BASIKAL APA?

PILIHAN DI TANGAN ANDA

Itu persoalan yang sering ditanya kepada saya. Ada bermacam jenis basikal terdapat di pasaran kini. Basikal Bukit (Mountain Bike), Basikal Lumba (Road Bike), Basikal Jelajah (Touring Bike), Basikal Lipat (Folding Bike), Fixie, termasuklah yang pelik-pelik seperti recumbent dan lain-lain lagi. Apa pun semuanya bergantung kepada bajet anda dan minat serta untuk tujuan apa anda berkayuh.

Basikal Bukit (Mountain Bike - MTB)

Basikal Lumba (Road Bike)

Basikal Lipat

Basikal City/Hybrid/Touring


Fixie

Basikal Recumbent

Basikal Trike

Tips Membeli Basikal
  1. Membeli basikal bukan seperti membeli ubat gigi atau sabun mandi. Ia perlu dilakukan dengan teliti dan tidak terburu-buru.
  2. Lakukan test ride di kedai yang anda kunjungi. Sekurangnya kayuh sekitar 5 minit untuk anda ketahui sama ada basikal itu sesuai atau tidak.
  3. Bajet paling utama. Beli mengikut kemampuan. Sebaiknya untuk permulaan beli basikal yang tidak terlalu mahal kerana anda tidak tahu lagi sejauh mana anda akan aktif berkayuh.
  4. Jika beli basikal dari kawan-kawan? Terpakai atau Second Hand? Pastikan periksa pada kerangka jika terdapat rekahan terutama pada bahagian penyambung. Namun perkara utama ialah di bawah ini.

INFO: Pastikan membeli basikal mengikut saiz yang sesuai dengan anda. Sila rujuk saiz basikal yang terdapat pada setiap kerangka. Salah saiz akan menyebabkan anda tidak selesa untuk berkayuh dan menyatakan yang aktiviti ini tidak sesuai untuk anda! Padahal ia hanya kerana saiz.




No comments:

Post a Comment